В молитве ко Пресвятой Богородице преподобный Максим Грек писал о безчувствии и окаменении души:
«Подобаше же мнѣ каятися о своемъ съгрѣшении и живу съкрыти въ темныхъ пропастехъ земли. Но не солга рекы премудры моужь: злочестивы достигъ въ глубину золъ. Без чувства прочее къ злым пребываетъ. Которая пропасть земная съкрыетъ мне отъ Божия лица.
Но милостива мне буди, Владице, молю Тя и о нихъ же согрешихъ многымъ моимъ безъсъвѣтиемъ, милостива ми сътвори Владыку, яко да достойнымъ покаяниемъ грѣху моему, рѣшитъ мне отъ селе будущаго истязания».
Максим Грек призывал к обострению и трезвению ума. А также он выступал против идолослужения и детально описывал, что Иисус Христос благоверным словом и благочестивыми и чудесными делами борется против зла.
«Аще убо истинною рачитель еси священныя премудрости и упремудрился еси твердымъ и трезвенымъ умомъ, аще и ни единая каа иная богодухновенаа рѣчь тя отступити, имъ же недугуеши, злочестиваго прениа /…/ цѣломудреныи же умъ въсприимъ, не вменяи Христу поносъ и студъ безчестныа оныа страсти, но всепремудро умышление всеблагаго Бога, превъсходяще всякого ума и глаголъ человѣчь. /…/ предивна боголѣпна дѣла скорѣише по всеи земли съдѣя, явленъ есть, яко възмоглъ бы убо, яко Богъ, и единымъ мановениемъ съдѣяти сиа скоро по всеи земли.
Аще бо на крестѣ стража, всю землю поколѣба и солнечныи свѣтъ въ среди дни въ тму глубоку преложи и камении разщеплялъ и древле погребенныа мертвеца въздвигнулъ, множае паче възмоглъ бы, яко Богъ, всесилнымъ божественымъ мановениемъ Своимъ, прѣложити въ свѣтъ богосвѣтлаго благовѣриа мрачную мглу безбожиа бесовьскихъ кумиръ, и душа человѣчьскыа, горкимъ ядомъ злоначалнаго и душетлителнаго змиа умръщвены, Духомъ Святымъ Своимъ оживотворити, акы отъ гроба възъставивъ я отъ зловѣриа идольскаго, от нихъ же убо по всеи земли скоро зѣло.
И боголѣпнѣ малыми и ненаучеными мужи съдѣла, познавше Его всесилнаго Бога, не млънии жигателными, ниже силою въоруженною, ниже льстителными мечтании и устрашении ужасателными, человѣкы ужасающа или нудяща, но священными кротостию и тихостию призывающа всѣх къ свѣту благовѣриа Своего».
Только с кротостью в сердце можно избегать земного, и прежде всего – человеческого зла. И только этим можно постичь надежду на спасение в будущем веке.
Автор статьи – Нежа Златковна Зайц,
научный сотрудник, доктор филологических и исторических наук, Словенской Академии наук и искусств.
В случае заимствования или цитирования статьи прошу указать имя автора или ссылку на источник статьи.